Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
10 tips tegen slapeloosheid
  • 349

Slapeloosheid, ook wel insomnia genoemd, is een slaapstoornis waarbij je last hebt van moeilijk in slaap komen, ’s nachts vaak wakker worden en/of te vroeg wakker worden. Hierdoor krijg je een slaapgebrek, wat kan resulteren in ernstige fysieke en psychische klachten. Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen tegen slapeloosheid. De onderstaande tips helpen je om een betere nachtrust te krijgen.

Tips tegen slapeloosheid

1. Zorg voor een vaste routine

Door elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan – en ook weer rond dezelfde tijd wakker te worden – kun je lichaam als het ware programmeren om beter te slapen. Probeer die vaste routine ook in het weekend aan te houden!

2. Creëer een aangename slaapomgeving

Je slaapkamer moet een rustige, kalmerende plek zijn. Zorg dat het altijd opgeruimd is, verschoon wekelijks je bedlinnen en zet dagelijks even het raam open om te luchten. Het is ook raadzaam ’s nachts de verwarming uit te zetten; je slaapt beter met een slaapkamertemperatuur van rond de 18 graden.

3. Verduister je slaapkamer zo goed mogelijk

Zelfs het kleinste beetje licht kan je nachtrust verstoren. Neem daarom de nodige maatregelen om je slaapkamer zo donker mogelijk te maken. Schaf verduisterende (rol)gordijnen aan en schakel elektronica uit – of beter nog, verban alle elektronische apparaten uit de slaapkamer!

4. Neem de tijd om te ontspannen voor je naar bed gaat

Als je de hele dag druk in de weer bent geweest, kan het vaak lastig zijn om in slaap te komen. Neem daarom altijd een uurtje de tijd om jezelf lichamelijk en geestelijk tot rust te brengen. Neem een warm bad, luister naar ontspannende muziek, lees een boek of drink een kop kamillethee.

5. Investeer in een goed matras

Je zult nooit goed slapen op een matras dat te hard, te zacht, te klein of te oud is. Laat je door onze specialisten van een persoonlijk advies voorzien met betrekking tot welk matras het beste past bij jouw voorkeur en slaapgewoonten.

6. Schaf een goed hoofdkussen aan

Je hoofdkussen is minstens zo belangrijk als je matras. De keuze voor het juiste hoofdkussen is afhankelijk van je primaire slaaphouding, dus ook hierbij is deskundig advies gewenst. Een goed kussen maakt echt een wereld van verschil!

7. Beweeg voldoende

Dagelijks bewegen is essentieel voor een gezonde levensstijl én nachtrust. Het is bij slapeloosheid echter niet aan te raden om ’s avonds nog heel intensief te sporten; de adrenaline die je daarbij aanmaakt kan je tot in de vroege uurtjes wakker houden.

8. Beperk cafeïne

Cafeïne maakt het niet alleen lastiger om de slaap te vatten, het belemmert ook de diepe slaap; en die heb je echt nodig om uitgerust wakker te worden. Zorg daarom dat je ’s avonds geen cafeïne houdende dranken consumeert – dus geen koffie, cola of energy drink.

9. Drink geen alcohol

Veel mensen zeggen makkelijker in slaap te vallen na het drinken van alcohol, maar in werkelijkheid slaap je er alleen maar slechter door. Je slaap is gefragmenteerd, en net als cafeïne heeft alcohol een belemmerende werking op de diepe slaap.

10. Schrijf je gedachten op

Heb je last van slapeloosheid doordat je uren ligt te piekeren? Neem dan voor het slapengaan de tijd om de dingen die je bezighoudt op te schrijven. Zo’n ‘braindump’ maakt het namelijk makkelijker om dingen los te laten. In elk geval voor de nacht.