Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
tips tegen snurken
  • 959

Snurken is vervelend, niet alleen voor je omgeving maar ook voor jezelf. Snurken heeft namelijk een negatieve impact op de kwaliteit van je slaap. Dit kan op den duur leiden tot chronische vermoeidheid. Gelukkig is er iets aan te doen; wij hebben 20 tips tegen snurken op een rijtje gezet! 

1. Voorkom dat je op je rug slaapt

De meeste snurkers snurken eigenlijk alleen als ze op hun rug slapen. Tijd dus om je slaappositie te veranderen! Een zijligging is het beste. Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je ’s nachts weer op je rug rolt. Een bekende truc is om een tennisbal in de rug van je pyjama te naaien Om een goede en comfortabele zijligging te waarborgen is een body pillow of kniekussen een aanrader. 

2. Verhoog het hoofdeinde van je bed

Als slapen op je zij in plaats van op je rug niet (voldoende) helpt, probeer dan eens om het hoofdeinde van je bed te verhogen. Als je een verstelbaar bed hebt is dat natuurlijk ideaal, maar een extra hoofdkussen kan ook werken.

3. Schaf een hoofdkussen tegen snurken aan

Over hoofdkussens gesproken… snurken kun je in veel gevallen voorkomen of verminderen door een ander hoofdkussen aan te schaffen. Uiteraard kun je bij ons terecht voor het beste kussen tegen snurken. 

4. Zorg voor een goed slaapritme

Elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaan helpt om een goed slaapritme te krijgen. En als je eenmaal een goed ritme hebt, ga je vaak vanzelf beter slapen. Dat is goed voor je stemming en je gezondheid en de kans dat je snurkt neemt dan ook af.

5. Track je eigen snurkgedrag

Als je weet wanneer en hoe je precies snurkt, is het een stuk makkelijker om de oorzaak of oorzaken te achterhalen. Met apps zoals SnoreLab kun je je eigen gesnurk meten en tracken. De app geeft ook suggesties om je snurkprobleem te verhelpen.

6. Zorg voor een gezond gewicht

Natuurlijk, slanke mensen kunnen ook snurken! Maar als je bent aangekomen en bent gaan snurken terwijl je dat voorheen niet deed, dan weet je waar in jouw geval de oorzaak ligt. Afvallen door onder andere gezonder te eten is dan zeker aan te raden. 

7. Eet ’s avonds niet te zwaar

Als je lijf nog druk bezig is om een zware maaltijd te verteren, is dat niet bevorderlijk voor de slaap. Je slaapt een stuk rustiger als je ’s avonds wat lichter eet.

8. Beweeg voldoende

Regelmatig sporten helpt ook om een gezond gewicht te behouden én het verbetert je slaap. Dat gezegd zijn intensieve workouts in de (late) avonduren niet aan te raden; de adrenaline die je dan aanmaakt kan je ’s nachts wakker houden.

9. Plaats een luchtbevochtiger in je slaapkamer

Hoewel droge lucht waarschijnlijk niet de belangrijkste oorzaak van je gesnurk is, kan dit het wel degelijk verergeren. Een luchtbevochtiger in je slaapkamer zorgt dat de luchtvochtigheid op een gezond niveau blijft (rond de 50% is ideaal) en je keel ’s nachts minder snel uitdroogt. Zo wordt de kans dat je luidruchtige vibraties produceert een stuk kleiner.

10. Drink genoeg water

Dehydratie kan snurken verergeren. Zorg dus dat je voldoende vocht binnenkrijgt! Probeer vooral overdag veel water te drinken; ’s avonds de achterstand inhalen zorgt alleen maar dat je er ’s nachts uit moet om te plassen. 

11. Neem een stoombad.

Een goede manier om je luchtwegen te openen voor je gaat slapen is door een stoombad te nemen. Dat kan ook door een grote kom met heet water te vullen, je hoofd erboven te hangen en een handdoek over je hoofd te draperen. Een paar druppels tea tree olie in het water werkt extra goed!

12. Drink geen alcohol

Mensen die normaal niet snurken, snurken vaak wel na het drinken van alcohol. Dat komt doordat alcohol en andere verdovende middelen je spieren, inclusief die in je keel, laten verslappen. Hierdoor ontstaat een soort blokkade van de luchtwegen. Het gevolg: je gaat snurken.

13. Rook niet

Roken irriteert de luchtwegen en de slijmvliezen in je neus en keel. Stoppen met roken is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het biedt natuurlijk nog veel meer gezondheidsvoordelen.

14. Vermijd slaapmiddelen

Slaappillen hebben net als alcohol een ontspannende werking op je spieren. Ze kunnen dus ook dezelfde negatieve effecten hebben op je slaap – hoe tegenstrijdig dat ook klinkt! Ook andere soorten medicatie, zoals lorazepam, diazepam en oxycodon, kunnen je gesnurk verergeren. Vraag bij twijfel over je medicatie advies aan je huisarts. 

15. Ontdoe je van allergenen

Wie allergisch is voor huisstofmijt, weet dat een schone, stofvrije slaapkamer van essentieel belang is voor een goede nachtrust. Maar ook andere allergieën kunnen een verstopte neus veroorzaken, en zorgen daarom voor een verhoogde kans op snurken. Heb je het vermoeden dat je ergens allergisch voor bent, vraag dan een test aan bij je huisarts. Zo kun je wellicht niet alleen je snotneus maar ook je snurkprobleem oplossen!

16. Behandel nasale congestie of obstructie

Als je last hebt van allergieën of je simpelweg verkouden bent, dan adem je vanzelfsprekend niet zo makkelijk door je neus. Daardoor ga je automatisch door je mond ademen, waardoor de kans dat je gaat snurken stijgt. Probeer een neti pot of een neusspray die je neus vrij maakt, zodat je weer makkelijker door je neus kunt ademen.

17. Probeer hulpmiddelen om makkelijker door je neus te ademen

Heb je geen verstopte neus maar adem je toch minder makkelijk door je neus dan de gemiddelde mens? Dat kan heel goed, je bent echt de enige niet. Er zijn allerlei hulpmiddeltjes op de markt, zoals neusstrips, neusclips en neusspreiders, die ontworpen zijn om het ademen door je neus te vergemakkelijken. Of ze echt werken weten we niet, maar het kan geen kwaad om het eens te proberen.

18. Plak je mond af

Snurk je doordat je mond ’s nachts openvalt en kun je verder probleemloos door je neus ademen? Probeer dan eens je mond af te plakken met wat huidvriendelijke tape, zoals Leukopor. Dit klinkt misschien als een rigoureuze methode, maar het valt erg mee! Je mond afplakken schijnt overigens ook goed te zijn voor je gebit, omdat je speeksel dan efficiënter zijn werk kan doen.

19. Train je tong- en keelspieren

Veel mensen snurken doordat de spieren in hun tong en keel (te) ontspannen zijn. Maar deze spieren kun je trainen! Een van de makkelijkste manieren om dat te doen is door te zingen, dus geef vooral een concert onder de douche of in de auto! De oefeningen die zangers en zangeressen vaak doen om hun stembanden te trainen of zich op te warmen, trainen ook je tong- en keelspieren. Het is dus zeker de moeite waard om eens uit te proberen. Wie weet blijk je wel een natuurtalent!

20. Vraag advies aan je huisarts

Als je echt vaak en hevig snurkt, is het goed om even contact op te nemen met je huisarts. Die kan onderzoeken of er sprake is van een onderliggende aandoening die je gesnurk veroorzaakt of verergerd. Blijk dat niet het geval, dan heb je dat in elk geval uitgesloten.