Het Medipas Gezondheidskussen 'op-maat'

“Het Medipas Gezondheidskussen 'op-maat'”


Painmaster Microstroom therapie

“Painmaster Microstroom therapie”


CPAP kussen 2.0

“CPAP kussen 2.0”


Het Medipas Gezondheidskussen 'op maat' voor apneu patiŽnten

“Het Medipas Gezondheidskussen 'op maat' voor apneu patiŽnten”


De Medipas matras 'op-maat'

“De Medipas matras 'op-maat'”


Ik wil ook graag van mijn klachten af


Blijf op de hoogte van onze laatste blogs



De meest hardnekkige mythes over slapen

Je nestelt je onder je deken, trekt je benen op en sluit je ogen. Slaap! Hoewel we elke nacht urenlang slapen, weten we er soms weinig van. Want tellen die uren voor 12 echt dubbel? En wat ziet iemand die blind is in zijn droom? 9 vragen over slaap

1. De uren voor 12 uur tellen dubbel

Niet waar.†De eerste uren van je slaap, slaap je vaster en dieper. Die uren tellen als ‘zwaarder’. Maar het maakt niet uit op wel tijdstip je slaapt en geldt dus niet alleen voor de uren voor twaalf uur. Een kreet die stoelt op een hardnekkige fabel.

2. Blinde mensen dromen niet in visuele beelden

Waar.†Mensen die hun gezichtsvermogen voor hun zevende verliezen, dromen vrijwel zonder visuele beelden. Wordt iemand na zijn zevende blind? Dan heeft die persoon dezelfde visuele dromen als mensen die wel zien. Ook blijken degenen die vanaf hun geboorte blind zijn, vaak te dromen met intense zintuiglijke sensaties zoals geluid, smaak en reuk.

3. We hebben alleen maar bizarre dromen

Niet waar.††Een onderzoek laat zien dat we geneigd zijn alleen bizarre dromen te onthouden. Deze maken het meeste indruk op ons. Hierdoor denken we dat al onze nachtelijke fantasieŽn raar zijn. In werkelijkheid dromen we in tachtig procent van onze dromen over heel gewone dingen. Veel dromen zijn namelijk een vervolg op de dingen die we in ons dagelijks leven meemaken.

4. Te lang slapen is schadelijk

Waar.†Meer dan negen uur slaap kan bij sommige volwassenen vervelende gevolgen hebben. Denk aan diabetes, obesitas en hoofdpijn. Ook hebben sommige langslapers de aandoening hypersomnie. Deze mensen zijn overdag extreem slaperig en niet alert.†

5. Slaap inhalen is goed

Niet waar.†Uitslapen in het weekend werkt niet om een slaaptekort in te halen dat je tijdens de week ervoor hebt opgelopen. De effecten van een slaaptekort op je lichaam blijven in stand. Vůůrslapen werkt gek genoeg wel!

6. Van een schoonheidsslaap word je mooier

Waar.†Echt mooier word je er niet van, maar het is wel goed voor de gezondheid. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een powernap zorgt voor een verlaging van de bloeddruk en een kleinere kans op een hartaandoening. Ook helpt het om je hersenen in topvorm te krijgen. Een dutje van zes tot twintig minuten helpt je om beter te presteren.

7. Dromen hebben geen betekenis

Niet waar.†Als we dromen, verwerken de hersenen indrukken van de dag. Daardoor kunnen dromen nuttig zijn en inzicht geven over waar we ons zorgen over maken. Ze kunnen ook helpen innovatieve oplossingen voor die problemen te vinden. Een nachtje slapen over een bepaald probleem is dus wel degelijk een aanrader!

8. Tijdens slaapwandelen kan ons niets overkomen

Niet waar.†Er zijn wel degelijk slaapwandelaars die gewond raken. Extra lastig: als slaapwandelaar voel je geen pijn en reageer je niet duidelijk op signalen. Wat kun je doen als iemand slaapwandelt? Maak diegene niet abrupt wakker. Het is zelfs beter om een slaapwandelaar niet aan te raken. Noem liever een paar keer zijn of haar naam en zeg geruststellende dingen.

9. Een verhaaltje voor het slapen gaan, is belangrijk†

Waar.†Veel verhaaltjes-voor-het-slapen-gaan, hebben een ‘en-ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig’-eind en bevatten een wijze les. Dit is niet voor niets. Het kan helpen om de dromen van kinderen een positieve wending te geven.†

Meer weten? Het boek Nachtrust van Richard Wiseman biedt hulp in onze zoektocht naar de wetenschappelijke waarheid van slaapmythes.






Klik hier voor onze overige blog berichten.

Scheiding van de content

Realisatie van deze website door Bandwerk internet- en reclamebureau uit Rijssen | Sitemap