Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
  • 1

In de zomer kan het tropisch warm zijn. Overdag is dat leuk, maar die hitte is niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust. In dit artikel dertig tips om beter te slapen in de warmte!

1. Werk met de natuur mee, niet tegen

Gooi ‘s ochtends vroeg (liefst zo vroeg mogelijk) alle ramen en deuren open om koele lucht in huis te laten. Je hebt misschien de neiging om ook overdag alles open te laten staan, maar dan zal de temperatuur in huis al snel oplopen. Sluit daarom ramen en deuren zodra de zon echt aan kracht begint te winnen. Zodra het ’s avonds weer begint af te koelen, kun je alles weer openzetten. Let er wel op dat je binnen het licht uitdoet om de muggen te weren, of gebruik horrengaas.

 2. Verduister je slaapkamer

Behalve het sluiten van ramen en deuren zodra de buitentemperatuur oploopt, is het ook aan te raden om gordijnen, rolgordijnen en jaloezieën dicht te doen. Hoe minder zonlicht er overdag naar binnen kan vallen, hoe koeler het ’s avonds zal zijn.

3.  Zet uit die apparaten!

Alle apparaten produceren in meer of mindere mate warmte. En op de dagen dat buiten de mussen van het dak vallen, wil je dat juist vermijden. Zet daarom alle apparaten die niet per se aan hoeven te staan uit, en trek bij voorkeur ook de stekker eruit. Denk bijvoorbeeld aan je televisie, je computer of laptop of verlichting die onnodig brandt. Zo minimaliseer je niet alleen de warmte in huis, maar voorkom je ook sluipverbruik.

4. Zet een ventilator in je slaapkamer

Een (bij voorkeur in hoogte verstelbare) ventilator is een prima oplossing om je slaapkamer koel te houden. Een ventilator zuigt van achteren lucht aan en blaast die vervolgens aan de voorkant uit. Het beste is dan ook om de ventilator voor een open raam te zetten als het ’s avonds wat is afgekoeld; zo zal het apparaat de koelere lucht je slaapkamer in blazen. Er zijn ook ventilators met een timer verkrijgbaar. Deze slaan automatisch op een vooraf ingestelde tijd af, zodat ze niet de hele nacht aanstaan.

5. Maak je eigen airco systeem…

Doe wat icepacks of een zak ijsklontjes in een waterdichte zak en hang deze vlak achter je ventilator. Die zal dan heerlijk koude lucht door je slaapkamer blazen. Dit eenvoudige trucje scheelt al snel een paar graden!

 6.  ..of koop een airco

Je kunt natuurlijk ook gewoon een airconditioner kopen. Je kunt ze laten inbouwen of je kunt voor de mobiele variant gaan. Inbouw is de duurste optie, maar dan is alles wel mooi weggewerkt en hoef je er niet meer naar om te kijken. Een mobiele airco heeft als voordeel dat je hem zo naar een andere kamer rolt. Je moet dan wel een slang uit het raam hangen voor de luchtafvoer. Let wel op: veel mensen zijn gevoelig voor airco. Als je bijvoorbeeld vaak last krijgt van je keel als je in een auto met airco zit, dan is het voor jou niet aan te raden om airco in je slaapkamer te installeren. Je kunt dan beter een alternatieve methode zoeken om je slaapkamer koel te houden.

7. Maak bewust gebruik van de keuken

Op hete dagen kun je beter geen ovengerechten maken. Dat zorgt alleen maar voor extra warmte in huis. Hetzelfde geldt voor het gebruik van frituurpannen en airfryers. Als je eten moet voorbereiden voor gerechten kun je dat het beste ’s ochtends doen, als het nog koel is.

8. Weet wat je eet

Als je een grote maaltijd eet, of een maaltijd die rijk is aan proteïnen en vet, moet je lichaam harder werken om het eten te verteren, waardoor je lichaamstemperatuur stijgt. Daar kun je ’s avonds als je gaat slapen nog last van hebben. Je kunt op warme dagen dan ook beter meerdere licht verteerbare maaltijden eten dan een grote maaltijd. Een frisse salade is met hitte toch veel lekkerder dan een bord vol vlees en aardappelen! Ook goed om te weten: pittig eten stimuleert de transpiratie, en transpireren is een goede manier om je lichaam koel te houden. Het is dus zeker geen slecht idee om een keertje bij de Thai of de Indiër te bestellen – of de tabasco op tafel te zetten.

 9. Drink geen alcohol voor je naar bed gaat

Het drinken van alcohol laat niet alleen je lichaamstemperatuur stijgen, het zorgt ook dat je snel uitdroogt. Het is dan ook beter om op hete dagen geen alcohol te drinken – zeker niet voor het slapen.

10. Drink voldoende water

Het is heel belangrijk om voldoende water te drinken op hete dagen. Alleen dan ben je in staat om je lichaamstemperatuur goed te reguleren. Valt het je op dat je urine sterk ruikt of gelig van kleur is? Dan weet je dat je te weinig drinkt.

11. Maak ’s avonds een wandeling

Het is in de zomer nog lang licht. Maak voor je ’s avonds gaat slapen nog even een wandelingetje buiten om lekker uit te waaien. Het is dan vaak al een stuk afgekoeld waardoor je het zelf ook minder warm krijgt.

12. Neem voor het slapen een lauwe douche

Het is heerlijk om voor het slapengaan nog even je warme, bezwete lichaam af te koelen onder de douche. Het lijkt misschien verleidelijk om een koude douche te nemen, maar dat is niet zo slim. Het koude water zorgt er namelijk voor dat je lijf extra warmte gaat produceren om die koude douche te compenseren, waardoor je het dus eigenlijk alleen maar warmer krijgt. Daarbij werkt zo’n koude plens op je hoofd heel goed om ’s ochtends wakker te worden – maar jij wilt juist ontspannen om te gaan slapen. Neem daarom liever een lauwe douche.

13. Slaap beneden

Slaap je op de bovenverdieping van je huis, of nog erger, op zolder? Dat is prima in de winter, maar in de zomer allesbehalve prettig. Hitte stijgt namelijk op, wat betekent dat het boven altijd warmer is dan beneden. Kun je niet lekker slapen in de hitte, dan is het wellicht de moeite waard om een paar dagen in je woonkamer te kamperen tot het weer wat koeler wordt.

 14. Schaf het juiste kussen aan

Een doorsnee kussen houdt warmte vast. Medipas heeft speciaal voor heethoofden kussens ontwikkeld die de warmte en transpiratievocht beter afvoeren. Met onze CoolTouch hoofdkussens ben je ook op hete dagen verzekerd van een kussen dat altijd koel aanvoelt.

 15. Zorg voor een ventilerend matras

Ook je matras heeft een grote invloed op hoe je slaapt in de hitte. Een matras dat optimaal ventileert zorgt dat de warmte die ’s nachts tussen de lakens ontstaat beter kan worden afgevoerd. Medipas heeft verschillende matrassen die zijn ontworpen om vocht en warmte goed te kunnen afvoeren.

 16. Slaap onder een ventilerend dekbed

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Wanneer je een goed ventilerend matras hebt, maar een dekbed dat geen lucht doorlaat, dan kun je alsnog niet lekker slapen in de hitte. Een donzen of wollen dekbed is het beste in de zomer. Als het echt heel warm is, kun je natuurlijk ook alleen met een laken slapen of het dekbed uit het dekbedovertrek halen. Laat voor de warme nachten van het jaar in elk geval je synthetische dekbed in de kast liggen – dat zorgt alleen maar voor een zweterige bende!

17. Kies voor katoenen beddengoed

Beddengoed van satijn of zijde mag dan glad aanvoelen, deze materialen ademen voor geen meter. Wil je lekker slapen in de hitte, kies dan bij voorkeur voor katoenen beddengoed.

18. Denk na over kleuren

Denk ook na over de kleur van je beddengoed. Donkere kleuren trekken warmte aan, dus het is zeker de moeite waard om beddengoed in een lichte kleur aan te schaffen voor de warme zomermaanden.

19. Leg je kussensloop even in de vriezer

Als je veel last hebt van een warm hoofd, dan kan het helpen om je kussensloop in een plastic zak te doen en deze voor bedtijd een uurtje in de vriezer te leggen. Je kunt dit eventueel ook met je lakens doen, maar dan moet je natuurlijk wel voldoende plek hebben in de vriezer…

20. Trek wat aan

Het lijkt misschien tegenstrijdig om een pyjama aan te trekken als het warm is, maar een pyjama absorbeert het transpiratievocht dat anders in je beddengoed terecht zou komen. Het is dus helemaal niet zo’n gek idee om te gaan slapen met wat kleren om het lijf. Zorg er wel voor dat je iets draagt dat van ademende materialen gemaakt is. Katoen en linnen zijn het beste – je kunt beter geen synthetische pyjama’s dragen als het warm is.

21. Haal je haar uit de weg

Heb je lang haar? Dan kun je dit voor je gaat slapen het beste opsteken of invlechten. Op die manier voorkom je een zweethoofd en kun je je nek koel houden.

22. Smeer jezelf in met aloë vera

Aloë vera gel is een fantastisch middeltje tegen een zonverbrande huid, maar ook als je niet verbrand bent kan het verkoelende effect je helpen om beter te slapen in de hitte.

23. Hou in elk geval één voet onder de dekens vandaan

Wist je dat je voeten een grote invloed hebben op je lichaamstemperatuur? Dat merk je vast wel in de winter: als je eenmaal koude voeten hebt, dan is het heel moeilijk om de rest van je lijf weer warm te krijgen. Wil je lekker slapen in de hitte, hou dan in elk geval één voet onder de dekens vandaan. Dit maakt het makkelijker voor je lichaam om zichzelf koel te houden.

24. Leg een natte lap op je hoofd

De meeste warmte verlies je via je hoofd. Als je behoefte hebt aan wat verkoeling ’s nachts, leg dan een nat washandje op je voorhoofd of een natte handdoek in je nek. Simpel maar effectief!

25. Hou je polsen onder de koude kraan

Hou voor het slapengaan nog even je polsen onder de koude kraan. Er lopen belangrijke aders door dit gebied, dus het is een heel efficiënte manier om de rest van je lichaam te koelen.

26. Maak een omgekeerde kruik

Door een icepack in een handdoek te wikkelen en die in je bed te leggen heb je een soort omgekeerde kruik. Zo blijft je bed in elk geval een uurtje lekker koel!

27. Drink een beker warme thee

Hoewel een ijskoud drankje wellicht aantrekkelijker lijkt op een hete dag, kun je voor het slapengaan toch beter een beker warme thee drinken. Door de warmte wordt je lijf namelijk getriggerd om af te koelen.

28. Gebruik lavendelolie voor een koud kompres

Lavendelolie heeft een ontspannende werking en helpt je om makkelijker in slaap te komen. Als het warm is kun je bijvoorbeeld een koud kompres maken met lavendelolie, wat je kunt gebruiken om jezelf nog even af te koelen voor het slapengaan.

29. Zorg dat je ontspannen naar bed gaat

Als je je druk maakt, stijgt je lichaamstemperatuur. Men zegt niet voor niets dat je het rustig aan moet doen tijdens een hittegolf! Hoe meer ontspannen je bent, hoe beter je kunt slapen als het warm is. Neem daarom ’s avonds de tijd om te ontspannen. Dat kan door een boek te lezen, te mediteren of wat ademhalingsoefeningen te doen.

30. Slaap alleen

Wij mensen hebben een lichaamstemperatuur van 37 graden. In de koude wintermaanden is het lekker om ’s nachts een warm lichaam naast je te hebben, maar tijdens zweterige nachten is slapen alleen maar lastiger als er iemand naast je ligt. Het kan een hoop schelen om tijdens de heetste nachten van het jaar gewoon even apart van je partner te slapen.