Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
product
testimonials
team
vrouw die uitgerust wakker word
  • Bed
  • by Redactie
  • 23 juni 2022
  • 805

De zon komt op. De vogels beginnen te fluiten. Je alarm gaat af. Tijd om wakker te worden! Voor sommige mensen is de ochtend het fijnste moment van de dag. Anderen zouden niets liever willen dan de ochtend gewoon overslaan. Opstaan kan een enorme uitdaging zijn, zeker als je worstelt met slaapproblemen en niet uitgerust wakker wordt. Onderzoek heeft uitgewezen dat maar liefst 90 procent van de adolescenten moeite heeft met wakker worden. En hoewel we naarmate we ouder worden steeds meer in ochtendmensen veranderen, zijn er veel volwassenen voor wie ‘fris en fruitig ontwaken’ allesbehalve vanzelfsprekend is. Gelukkig zijn er tal van manieren om beter uitgerust wakker te worden.

5 manieren om beter uitgerust wakker te worden

#1. Maak je hoofd leeg

Heb je moeite om ’s avonds in slaap te komen omdat je ligt te piekeren? Je bent de enige niet. Wat goed kan helpen is ’s avonds een momentje inplannen om je hoofd leeg te maken. Dit kan door een to-do lijstje te maken met de taken die je de volgende dag moet doen, of door een dagboek of bullet journal bij te houden. Als je de dingen die je bezighouden op papier te zet, kun je ze makkelijker loslaten. Stel jezelf voor dat je die gedachten letterlijk uit je hoofd haalt door ze op te schrijven. Dit noemt men ook wel een brain-dump.

#2. Neem de tijd om je voor te bereiden op bedtijd

Zelfs de beste intenties om beter uitgerust wakker te worden hebben weinig zin als je niet genoeg slaapt. Op tijd naar bed gaan ligt voor de hand, maar wat als je de slaap niet kunt vatten? Dan moet je voldoende tijd inplannen om je lichaam en geest tot rust te laten komen. Als je bijvoorbeeld om 23:00 in bed wilt liggen, dan betekent dat dat je één of twee uur van tevoren al moet beginnen met je avondroutine. Hoe die avondroutine er precies uit ziet is aan jou. Je kunt bijvoorbeeld een kopje kruidenthee drinken, je apparaten uitschakelen, een warme douche nemen, je tanden poetsen, nog wat lezen of even mediteren.

#3. Sta elke dag rond dezelfde tijd op

Als je sommige dagen om 06:00 uur opstaat, andere dagen om 08:00 uur en weer andere dagen pas tegen de middag uit bed komt, dan breng je je circadiaanse ritme in de war. Leer jezelf daarom aan om elke dag rond dezelfde tijd wakker te worden. Als je het weet vol te houden, hoef je na een tijdje misschien niet eens meer een wekker te zetten.

#4. Vergeet snoozen

Sommige mensen vinden het prettig om te weten dat als hun wekker gaat, ze nog even kunnen doezelen voordat ze echt op moeten staan. Maar die snooze-functie is eigenlijk heel tegenstrijdig. Als je weer in slaap valt, dan is de kans groot dat je volgende alarm je wakker maakt terwijl je je in een nieuwe slaapcyclus bevindt. En dan is het nog moeilijker om op te staan.

#5. Laat het licht binnen

Zoals je waarschijnlijk wel weet is een compleet verduisterde slaapkamer bevorderlijk voor je nachtrust. Maar zodra je ontwaakt, moet je eigenlijk meteen de gordijnen opentrekken. Blootstelling aan daglicht in de ochtenduren verhoogd namelijk je alertheid en maakt het makkelijker om met de dag te beginnen.