Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
  • Rugpijn
  • by Redactie
  • 27 februari 2020
  • 164

Wat te doen bij hoge rugpijn?
Hoge rugpijn is een vorm van pijn die hoog in de rug ontstaat en langzaam erger wordt. Het is dan ook belangrijk om er de juiste behandeling voor te krijgen. Het is dan in de eerste plaats belangrijk om wat rustiger aan te doen. Bijvoorbeeld door het tillen van zware objecten een periode te vermijden. Let daarbij ook even op met bijvoorbeeld sporten en andere vormen van lichaamsbeweging zoals het huishouden. Aan de andere kant is het juist wel belangrijk om gematigd te blijven bewegen. Daarnaast is een behandeling van een specialist altijd van belang.

Behandeling door specialisten
Bij hoge rugpijn komt ook een behandeling van een specialist kijken. Dit komt omdat het probleem vaak te vinden is in de mate waarin je de wervelkolom kunt bewegen. Een verkeerde werkhouding is vaak de oorzaak. Het is dan ook belangrijk om met een therapeut te werken. De huisarts kan je doorverwijzen naar de juiste persoon. Dit kan een fysiotherapeut zijn, maar ook een manueeltherapeut. Die kan oefeningen met je doen. Ook kan de specialist je oefeningen leren waar je zelf mee aan de slag kunt. Op die manier kan je de kolom losmaken zodat je weer beter beweegt.

Letten op de juiste houding
Naast het behandelen van de klachten op dat moment, is het ook zaak om klachten in de toekomst te voorkomen. Dat doe je bijvoorbeeld door te letten op de juiste houding. Dit is natuurlijk niet gemakkelijk. Ook hier kan de therapeut een belangrijke rol in spelen. In de eerste plaats doordat de oefeningen het lichaam sterker maken. Daardoor is te zorgen dat je de juiste houding, bijvoorbeeld op je werk, veel gemakkelijker volhoudt. Daarom is het ook op de langere termijn belangrijk om te blijven bewegen. Zo komt de hoge rugpijn ook niet zo snel weer terug.

De juiste matras
Ook je houding tijdens slapen werkt preventief en helend bij hoge rugpijn. Door te slapen op een matras met goede ondersteuning en drukverdeling bereik je een goede houding en zul je merken dat de pijn minder wordt. Daarnaast draagt een passend kussen ook bij aan het verminderen en wordt de nachtrust nog optimaler.  De keuze voor een bed, matras en kussen die aansluiten bij je behoefte zijn afhankelijk van je gewicht, lengte en slaaphouding Een speciaal voor u aangemeten matras kan dan uitkomst bieden.