Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
  • Slapen
  • by Hans van der Stouw
  • 19 december 2018
  • 448

Het wordt vaak gezegd: drink ‘s avond geen of cafeïnevrije koffie, want daar ga je slechter van slapen. Maar is dat ook zo? Er zijn tenslotte ook genoeg mensen die koffie drinken na het eten en zeggen prima te slapen.

En helaas voor de liefhebber van een kop koffie na de avondmaaltijd, koffie verstoort inderdaad de nachtrust. Zelfs als je een kop koffie neemt zes uur voordat je gaat slapen, dus ook als je in de namiddag een kop koffie drinkt, is dit van invloed op je slaap. Dit blijkt uit onderzoek van Christopher Drake en zijn team waarvan de resultaten verschenen in de Journal of Clinical Sleep Medicine.

De onderzoekers bestudeerden twaalf gezonde mensen zonder slaapproblemen. Ze kregen de instructie hun normale slaappatroon aan te houden.

Cafeïnepil

Vier dagen lang namen ze driemaal daags een pil in vlak voor ze gingen slapen en drie uur en zes uur daarvoor. Eén pil bevatte 400 milligram cafeïne (vergelijkbaar met 2 à 3 kopjes koffie), de andere twee waren placebo’s. Op één van de vier dagen kregen ze drie placebopillen. Vervolgens werd hun slaapgedrag gemonitord met een draagbaar apparaat en vulden de proefpersonen een slaapdagboek in.

Zelfs als de proefpersonen de cafeïnepil zes uur voor hun bedtijd innamen, sliepen de proefpersonen een stuk slechter. Ze bleken maar liefst meer dan een uur korter te slapen. En belangrijk voor degenen die zeggen nergens last van te hebben: de proefpersonen waren zich niet bewust van deze verminderde nachtrust! Je kunt dus maar beter niet te laat op de dag nog een kop koffie nemen.

Niet meer dan vier koppen per dag

Sowieso is het advies van het Voedingscentrum voor gezonde volwassenen om niet meer dan 400 milligram cafeïne per dag in te nemen. Dat komt neer op ongeveer 4 kopjes koffie per dag.

Bron: GezondNU