Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
product
testimonials
team
  • Matras
  • by Redactie
  • 16 maart 2022
  • 382

Bijna een kwart van de Nederlanders heeft slaapproblemen, zo bleek uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bij de mensen die wel voldoende tijd inplannen om te slapen, ligt het probleem vaak bij de slaapomgeving. Met de onderstaande tips kun jij je slaapomgeving optimaliseren en eindelijk uitgerust wakker worden!

Zo kun je je slaapomgeving optimaliseren

1. Zorg voor zoveel mogelijk duisternis

Het lampje op de gang, het display van je digitale wekker, straatverlichting, de maan en de sterren… Zelfs het kleinste beetje licht kan je slaap verstoren. Je slaapomgeving optimaliseren begint dan ook met alles zo donker mogelijk maken. Verduisterende (rol)gordijnen en een slaapmasker kunnen een groot verschil maken.

2. Beperk omgevingsgeluiden

De vaatwasser die nog staat te draaien, de televisie die nog aanstaat in de woonkamer, de blaffende hond van de buren, het verkeer van buiten… omgevingsgeluiden kunnen je slaap ernstig verstoren. Helaas kun je niet alle omgevingsgeluiden wegnemen. Wat je wel kunt doen is slaap oordoppen aanschaffen. Ook witte ruis kan een oplossing zijn; je hersenen zoomen als het ware in op het monotone geluid, waardoor storende omgevingsgeluiden naar de achtergrond worden gedrukt.

3. Creëer de ideale slaaptemperatuur

Als je slaapomgeving te warm of te koud is, heeft je lichaam meer tijd nodig om zich aan te passen. Het duurt dan langer voor je in slaap valt en je slaapt minder diep. De ideale slaaptemperatuur ligt tussen de 16 en 18oC. Zet je slaapkamerraam ook in de koudere maanden van het jaar in elk geval overdag minimaal een half uur open zodat alles lekker door kan luchten.

4. Kijk kritisch naar je beddengoed

Zelfs als je slaapkamer de perfecte temperatuur heeft, kun je het met het verkeerde beddengoed ‘s nachts nog te warm of te koud hebben om echt goed te slapen. Kies voor dekbedovertrekken die vervaardigd zijn uit ademende, temperatuur regulerende materialen zoals katoen of linnen.

5. Hou een oogje op de luchtvochtigheid

Met een hygrometer kun je de luchtvochtigheid in je slaapomgeving monitoren. Deze zou tussen de 40 en 60% moeten liggen. In de wintermaanden is de lucht in huis echter vaak veel droger, omdat we de verwarming aan hebben staan. Zet daarom liefst ’s nachts de verwarming uit, zorg voor adequate ventilatie en investeer eventueel in een luchtbevochtiger.

6. Investeer in het juiste matras

Je matras maakt ook deel uit van je slaapomgeving. En omdat een matras wel zo’n 10 jaar mee moet gaan, is het de moeite waard om je voor aankoop goed te oriënteren op wat het beste bij je past. Laat je altijd door een specialist van een persoonlijk advies voorzien. Of nog beter, kies voor een matras op maat.

7. Hou je slaapomgeving opgeruimd

Om in slaap te vallen moet je zowel geestelijk als lichamelijk kunnen ontspannen. Dat is heel lastig als je (bewust of onbewust) door allerlei zaken wordt afgeleid. Hou je slaapkamer daarom zoveel mogelijk schoon en opgeruimd. Minimalisme is het sleutelwoord!