Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
Slaaprituelen
  • Slapen
  • by Redactie
  • 23 september 2020
  • 157

Wat je doet voordat je naar bed gaat heeft een significante invloed op de duur en kwaliteit van je slaap – en met welk humeur je de volgende ochtend wakker wordt. Het kan echter nog een hele uitdaging zijn om jezelf mentaal en fysiek ‘uit’ te schakelen. Vooral als je gestrest of gespannen bent, als je een intense dag hebt gehad of als je hoofd gewoon vol zit. Een slaapritueel helpt je om te ontspannen, makkelijker in slaap te vallen en dieper te slapen, zodat je er de volgende dag weer met frisse moed tegenaan kunt. De onderstaande slaaprituelen zijn voor iedereen een aanrader!

Slaaprituelen inspiratie

1. Plan een ‘afbouw-uurtje’ in

Ben jij ook zo iemand die de hele dag ‘aan’ staat? Dan heb je ’s avonds waarschijnlijk wat langer nodig om jezelf uit te schakelen. Zorg dat je daar ook echt tijd voor inplant! Gun jezelf in elk geval één uur de tijd om je hoofd leeg te maken, te ontspannen en jezelf klaar te maken voor bed. Wil je om 23:00 in bed liggen, zet dan een alarm om 22:00 zodat je op tijd aan je afbouw-uurtje kunt beginnen. 

2. Doe een brain dump

Malende gedachten zijn een van de belangrijkste oorzaken van niet in slaap kunnen komen. Kun jij ook vaak de slaap niet vatten omdat je ligt te piekeren? Voeg dan een brain dump toe aan je slaapritueel. Schrijf alles op wat je dwars zit en wat je morgen allemaal moet doen. Door die gedachten op papier te zetten haal je ze uit je hoofd en kun je ze makkelijker van je af zetten. 

3. Neem een warm bad

Een warm bad is de ideale manier om een drukke dag af te sluiten en je spieren te helpen ontspannen. Een paar druppels lavendelolie in je badwater helpt je alvast in de slaapmodus te komen! Bij gebrek aan een bad werkt een warme douche overigens net zo goed. 

4. Geef jezelf een massage

Soms heeft je lichaam wat meer nodig dan alleen een warme waterstraal om alle spanning los te laten. Als je een partner hebt kunnen jullie elkaar om beurten masseren, maar je kunt ook prima jezelf een hand- of voetmassage geven, of je eigen benen masseren. Gebruik een geurige olie of je favoriete body crème!

5. Drink een beker kruidenthee

Het drinken van een beker hete kruidenthee behoort tot een van de beste slaaprituelen. Kies bij voorkeur een cafeïnevrije thee die bekend staat om een ontspannend effect, zoals kamille, valeriaan of passiebloem. Drink je thee zonder suiker! Als je je thee per se zoeter wilt maken kun je beter honing gebruiken.

6. Bereid een comfortabel bed voor

Je zorgt natuurlijk al voor een goede slaaphygiëne door je bedlinnen wekelijks te wassen. Maar het voorbereiden van je bed kan ook onderdeel zijn van je slaapritueel. Zo kun je nog even je hoeslaken straktrekken, je hoofdkussen opschudden en je dekbed terugslaan. Op die manier is alles helemaal klaar om straks lekker ontspannen onder de wol te kruipen.