Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
  • by Hans van der Stouw
  • 18 februari 2015
  • 132

We doen het allemaal elke dag: Slapen! Maar wat is slapen eigenlijk en wat is de functie ervan?

Slaap is een dagelijks terugkerende toestand van lichamelijke rust. De spieren ontspannen zich en er is sprake van een laag bewustzijnsniveau. De hersenen blokkeren alle omgevingsprikkels zodat de buitenwereld tijdelijk nauwelijks invloed heeft.

De hersenen regelen slaap door twee factoren: de slaapdruk en de biologische klok.

De slaapdruk is de behoefte van de hersenen aan slaap, die steeds groter wordt naarmate we langer wakker zijn. De stof adenosine zorgt waarschijnlijk voor de toenemende slaapdruk. De biologische klok reguleert iemands persoonlijke 24-uurs slaap-waakritme. De klok bevindt zich in de hersenen in de hypothalamus en staat onder invloed van dag-nachtritme van de aarde. Het slaaphormoon melatonine helpt om de biologische klok goed te laten functioneren.

Slaap is nodig om gezond te blijven; slaapgebrek tast de lichamelijke en geestelijke gezondheid aan. Door slaaptekort functioneren de hersenen niet goed. Dit uit zich in aandachts- en concentratieproblemen en een trager reactievermogen. In de slaap verwerken de hersenen de indrukken die we overdag hebben opgedaan. Een goede slaap draagt bij aan een goed geheugen en een goede concentratie.

Goed en diep slapen vraagt om een comfortabele, veilige, rustige en donkere slaapplaats. Vrij zijn van honger, dorst en zorgen helpen om goed te slapen. Een negatieve invloed op slaap hebben cafeïne en alcohol. Alcohol kan er soms wel voor zorgen dat je snel inslaapt, maar de slaap is van korte duur. Voor een goede nachtrust is regelmaat en een vast ritueel die de dagactiviteit afbouwt van belang.