Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
beste slaaphouding bij rugklachten
  • 776

Slaaphouding bij rugklachten

Het wordt door velen onderschat, maar is één van de belangrijkste onderdelen van het leven; slaap. Een goede nachtrust is benodigd om dagelijks te kunnen functioneren. Door voldoende slaap te realiseren kun je taken als spreken en onthouden flexibel blijven uitvoeren. Bij klachten op dit gebied wordt dan ook vaak onderzocht of de persoon in kwestie een goede nachtrust heeft. Er wordt gekeken naar het aantal uur die je speelt, welke houding je hanteert en welke fasés van de slaap je doorloopt. Het hanteren van een verkeerde slaaphouding kan naast onrustige slaap, rugklachten opleveren die langdurig kunnen aanhouden. Hier zal in dit artikel verder op worden ingegaan.

Slaaphouding

Ieder mens is uniek in zijn manier van slapen. De een slaap het liefst op de buik terwijl de ander liever de rugligging bedient. Daarnaast zijn er ook nog veel mensen die op hun zij liggen tijdens het slapen. Het is daarom ook lastig te zeggen welke houding je het beste kunt aannemen. Echter, kun je bij fysieke klachten wel herleiden waar het vandaan komt. Het kan door je houding komen, maar ook door de kwaliteit van je matras. Voor mensen met rugklachten is het belangrijk om een specialist zoals Medipas te bezoeken die een matras op maat kunnen maken. Daarnaast bieden zij ook passend advies. Wat betreft de houding is het belangrijk om op je zij te gaan liggen en een kussen tussen je knieën te plaatsen om je wervelkolom in neutrale positie te houden. Hierdoor wordt de druk op je rug verlicht.

Het is echter goed mogelijk dat je rugklachten niet volledig voortkomen uit de slaap. In het dagelijks leven is het ook belangrijk om je houding in de gaten te houden. Bij uitoefening van een zittend beroep is het van belang dat je over een goede stoel beschikt en daarbij niet te ver achterover zit. Er zijn ook verschillende producten waarvan je gebruik kunt maken zoals een balanskussen. Wat voor zich spreekt, maar ook erg goed is voor je spieren en gewrichten is om regelmatig te bewegen, zeker bij een kantoorbaan. Je kunt proberen dagelijks een wandeling te maken samen met collega’s en/of vrienden wanneer je thuiskomt. Alleen een wandeling maken is natuurlijk minder gezellig, maar ook zeker een goede optie. Nederland kent veel wandelgebieden omgeven door een prachtige natuur.

Kortom, er zijn genoeg opties om je rugpijn te verlichten. Het is daarbij belangrijk om terug te gaan naar de basis van je klachten. Dus, wanneer zijn deze ontstaan en wanneer werd de pijn getriggerd? Mochten de klachten bijvoorbeeld zijn ontstaan na aanschaf van een nieuw matras, dan kan het zijn dat dit matras niet geschikt is voor jouw lichaam. Mocht je wel over een goed matras beschikken, dan kan het je slaaphouding zijn, maar ook de houding die je in het dagelijks leven aanneemt. Probeer hier dus eens aandacht aan te besteden en wissel van houding. Het slapen op je zij biedt niet alleen verlichting voor rugklachten, maar zorgt er ook voor dat de kwaliteit van je ademhaling toeneemt.