Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
Rugpijn verlichten
  • 557

Rugpijn is een verzamelnaam voor verschillende klachten aan de rug. Veel mensen kampen met rugklachten. Heb jij ook last van je rug? Dat is vervelend, maar gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen om je rugpijn te verlichten.

1. Neem een goede slaaphouding aan

Met rugpijn kun je vaak moeilijk in slaap komen. Soms heb je zoveel last van je rug dat je niet weet hoe je moet liggen. Mogelijk zit je in een vicieuze cirkel; als je een nacht slecht slaapt, voelt je rugpijn erger, waardoor je ook de volgende nacht slecht slaapt. Zorg ten eerste voor een goede slaaphouding. Op je buik slapen kan rugklachten verergeren, dus dat moet je sowieso vermijden. Probeer op je zij te gaan liggen met een kussen tussen je knieën om de wervelkolom in een neutrale positie te houden. Zo verlicht je de druk op je rug. Voor een goede uitlijning van je nekwervels ten opzichte van de rest van je wervelkolom, is een wat dikker, steviger hoofdkussen aan te raden. Slaap je liever op je rug? Schuif dan een kussen onder je knieën.

2. Zorg voor een goed matras

Naast een goed hoofdkussen is ook een comfortabel matras geen overbodige luxe. Het kan echter best lastig zijn om te bepalen welk matras nu het best geschikt is voor jou. Dit hangt namelijk niet alleen af van je persoonlijke voorkeur, maar ook van je slaaphouding. Onze slaapexperts kunnen je hierover van een deskundig advies voorzien. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

3. Let ook overdag op je houding

Zei jouw moeder vroeger ook altijd dat je rechtop moest zitten? Ze had gelijk! Een ‘ingezakte’ houding is slecht voor je. Langdurig onderuit gezakt zitten, achter je computer bijvoorbeeld, kan schouder-, nek- en rugklachten veroorzaken of verergeren. Let dus goed op je houding. Ga rechtop zitten met je voeten plat op de vloer, hou je schouders ontspannen en zorg dat je lichaam wordt ondersteund door de achterkant van de stoel. Vind je het lastig om jezelf steeds te corrigeren? Probeer dan eens een app die je eraan herinnert om rechtop te zitten.

4. Vraag advies aan je huisarts

Als je veel last hebt van je rugpijn is een bezoek aan je huisarts zeker aan te raden. Afhankelijk van de aard van je rugklachten, kan hij of zij jou misschien pijnstillers met een ontstekingsremmende werking voorschrijven. Verwacht niet dat je rugpijn ervan overgaat; dit soort medicijnen zijn doorgaans puur ter verlichting van je pijn. Dat kan je mogelijk wel helpen om beter te slapen, waardoor je wellicht uit die vicieuze cirkel kunt komen.

5. Overweeg fysiotherapie

Een fysiotherapeut kan vaak wel de oorzaak van je rugpijn vaststellen en je leren hoe je kunt zitten, staan en bewegen op een manier die het beste is voor je rug. Ook kan hij of zij je oefeningen leren die je rugklachten kunnen verlichten. Als je denkt dat je hier baat bij hebt, vraag je huisarts dan om een doorverwijzing naar de fysiotherapeut.

6. Train je core

Veel rugklachten worden veroorzaakt door een slechte houding. En een slechte houding komt vaak door een te zwakke core. Door dagelijks buikspieroefeningen te doen kun je je core versterken, waardoor het aanzienlijk makkelijker wordt om een goede houding aan te nemen. Varieer de oefeningen zodat je zowel je lage en hoge als je schuine buikspieren aan kunt pakken. Om nek- en schouderklachten te voorkomen is het wel van belang dat je buikspieroefeningen op correcte wijze uitvoert. Een personal trainer of fysiotherapeut kan je laten zien hoe dit moet.

7. Verbeter je flexibiliteit

Behalve krachttraining kan ook het werken aan je flexibiliteit helpen om je rugpijn te verminderen. Yoga is hier uitstekend geschikt voor. Je spieren worden flexibeler, soepeler en sterker en je ontwikkelt automatisch een betere houding. Het mooie van yoga is dat je het ook gewoon thuis kunt doen, bijvoorbeeld met behulp van YouTube video’s.

8. Blijf bewegen

Vroeger gaven artsen vaak het advies om bedrust te houden bij rugpijn. Maar nu weten ze dat te lang liggen een van de slechtste dingen is die je kunt doen. Matig intensieve beweging, zonder jezelf te forceren, is een van de meest effectieve manieren om snel te herstellen van rugpijn. Bewegen moet niet als een straf voelen, dus zoek een activiteit die je leuk vindt. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen, wandelen of pilates.

9. Probeer te koelen en/of te verwarmen

Bij een rugblessure of ontsteking kan het helpen om gedurende de eerste 24 uur ijs op de pijnlijke gebieden te leggen. Doe dit een paar keer per dag gedurende 10 minuten. Leg altijd een doek tussen je huid en het ijs! Wanneer je last hebt van spierpijn, is warmte juist goed. Een warm bad, een hotpack of een warmtepleister helpen je spieren ontspannen en de bloedsomloop te bevorderen. Let wel op met warmtepleisters; je moet er niet mee gaan slapen, want ze kunnen soms brandwonden veroorzaken. Een hotpack is dan beter, want dat koelt vanzelf weer af.

10. Laat je masseren

Een massage stimuleert de bloedsomloop, helpt afvalstoffen in het spierweefsel af te voeren en heeft een ontspannende werking. Massages zijn dan ook ideaal als je last hebt van spierspanning of spierpijn. Ze kunnen je rugklachten verminderen én voorkomen. Heb je een rugblessure? Laat je dan alleen behandelen door een professional! Als een rugblessure op de verkeerde manier gemasseerd wordt kan dit de klachten namelijk verergeren.