Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
lage rugpijn
  • 249

De onderrug bevat, zeker in vergelijking met de meeste andere delen van je lichaam, een ongelofelijke kracht en flexibiliteit. Dat betekent echter ook dat de onderrug relatief gevoelig is voor problemen. En vanwege de vele zenuwen die door de ruggengraat naar de rest van je lichaam lopen, zal verwaarlozing van lage rugklachten vroeger of later leiden tot klachten in de benen, heupen, bovenrug, schouders en nek. Heb je last van lage rugpijn? Dan is het, naast het verlichten van de pijn, belangrijk om extra aandacht te besteden aan het beschermen en stabiliseren van de onderrug. Hieronder een aantal tips over wat te doen bij lage rugpijn.

 #1. Eerst hitte, daarna kou

Bij acute lage rugpijn als gevolg van een blessure kun je zowel koelen als verwarmen. De volgorde is echter wel van belang. Koelen is alleen gedurende de eerste 24 uur efficiënt. Of je nu ijsklontjes, een zak diepvrieserwten of een icepack gebruikt, zorg er altijd voor dat je nooit direct op de huid koelt! Het ijs eerst even in een theedoek wikkelen dus. En let op dat je het ijs niet langer dan 10 minuten achter elkaar laat zitten. Vanaf twee dagen na het oplopen van de blessure kun je warmte toepassen. Ook hierbij geldt dat je de hittebron nooit direct op je huid mag aanbrengen.

 #2. Werk dagelijks aan het versterken van je core

Een sterke core helpt om de ruggengraat zoveel mogelijk te ontlasten en helpt dus ook om lage rugpijn te bestrijden en te voorkomen. Buikspieroefeningen zijn (mits op de juiste wijze uitgevoerd) natuurlijk goed, maar ook zwemmen, yoga en oefeningen met een trainingsbal helpen om je core sterker te maken.

Let op: Als je al last hebt van lage rugpijn is het belangrijk om eerst met je fysiotherapeut of behandelend arts te overleggen over welke oefeningen je veilig kunt doen zonder je klachten te verergeren.

 #3. Let op je zithouding

Veel mensen hebben een slechte zithouding. Als je bijvoorbeeld te veel voorovergebogen achter je bureau zit, wordt er overmatige druk uitgeoefend op de tussenwervelschijven in je onderrug. Om dit te voorkomen is het ten eerste belangrijk dat je een ergonomische bureaustoel hebt die je lichaam op de juiste manier ondersteund. Ook een in hoogte verstelbaar bureau is geen overbodige luxe. Zorg ook dat je voldoende pauzes neemt gedurende de dag en zet desnoods een alarm dat je eraan herinnert om elk uur even op te staan en je benen te strekken.

 #4. Slaap slimmer

Ook een verkeerde slaaphouding kan lage rugpijn veroorzaken of verergeren. Slapen op een te zacht matras kan op den duur lage rugpijn veroorzaken; een wat harder matras is over het algemeen beter. Als je erg veel last hebt van lage rugpijn wordt vaak aangeraden om te proberen op je zij te slapen met je knieën opgetrokken (in de zogeheten foetushouding), eventueel met een kussen tussen je benen.