Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
tips tegen nachtzweten
  • Slapen
  • by Redactie
  • 12 augustus 2020
  • 196

Eerder schreven we al eens over de oorzaken van nachtzweten. Maar wat kun je doen om nachtelijk zweten te tegen te gaan? Wij hebben 10 tips voor je op een rijtje gezet!

Dit kun je doen tegen nachtelijk zweten

1. Verlaag je stressniveau

Als je last hebt van angst en/of stress, komt er adrenaline vrij. Daardoor gaan zowel je hartslag als je bloeddruk omhoog; en dat verhoogt de kans op nachtelijk zweten. Met bijvoorbeeld mediteren en yoga kun je een heel eind komen, maar uiteindelijk moet je ook de oorzaak van je probleem aanpakken.

2. Neem de tijd om ’s avonds tot rust te komen

Een goede nachtrust begint bij een ontspannen avondritueel. Dit is belangrijk om jezelf zowel geestelijk als lichamelijk voor te bereiden op het moment dat je onder de wol kruipt. Dat tot rust komen gaat overigens een stuk makkelijker als je niet strak staat van de adrenaline. Als je last hebt van nachtelijk zweten (of andere slaapproblemen) kun je sporten voor bedtijd beter vermijden; doe dit liever eerder op de dag.

3. Eet bewust

Als je iets heel pittigs eet, dan kan het zweet je letterlijk uitbreken. Het ligt dan ook voor de hand om het eten van sterk gekruide of pittige maaltijden te vermijden als je last hebt van nachtelijk zweten.

4. Verdeel je vochtinname

Hoe vervelend die nachtelijke transpiratie ook kan zijn, zweten heeft natuurlijk wel een functie: het voorkomt dat je oververhit raakt. Je moet dus wel zorgen dat je al dat vocht weer aanvult. Maar niet  ’s avonds nog even anderhalve liter water naar binnen gieten – probeer je vochtinname zoveel mogelijk over de dag te verspreiden.

5. Ventileer je slaapkamer

Een goed geventileerde slaapkamer met een temperatuur van maximaal 17 graden biedt de beste omstandigheden voor een goede nachtrust. Als het erg warm is in de zomermaanden, kun je een ventilator aanschaffen om de slaapkamer te koelen.

6. Neem een lauwe douche

Het is misschien verleidelijk om koud te douchen, maar in feite werkt dit alleen averechts. Je lichaam gaat dan namelijk automatisch aan de slag om op te warmen. Het gevolg: je ligt alsnog zwetend in bed. Je kunt ’s avonds dan ook beter een lauwe douche nemen.

7. Wees geen heethoofd

Heb je last van een warm kussen en volstaat het niet om dit af en toe even om te draaien? Dan is het zeker de moeite waard om een hoofdkussen aan te schaffen dat goed ademt en optimaal in staat is om vocht af te voeren. Denk bijvoorbeeld aan een CoolTouch gel hoofdkussen.

 8. Schaf een goede matras en matrashoes aan

Een slecht ventilerend matras staat garant voor een broeierig bed. Kies daarom een matras met goede ademende en vochtregulerende eigenschappen. Onze Breezzz matrashoezen vormen een ventilerende laag op je matras en zorgen ervoor dat je matras consistent koel aanvoelt.

 9. Vermijd synthetische materialen

Synthetisch beddengoed is dus een no-go voor nachtzweters – maar dat geldt ook voor synthetische nachtkleding! Kies in plaats daarvan voor nachtkleding van natuurlijke materialen. Die ademen beter, drogen sneller en maken het makkelijker om je lichaamstemperatuur te reguleren. Dit geldt overigens ook voor je ondergoed! Katoenen ondergoed is nog altijd het beste.

10. Slaap onder je eigen dekbed

Mensen hebben een lichaamstemperatuur van ongeveer 37 graden. Dus als je samen slaapt, heb je het sowieso warmer dan wanneer je in je eentje in bed ligt! Als je niet bereid bent om apart te slapen vanwege je nachtelijke zweetsessies, zorg dan op zijn minst dat jullie allebei een eigen dekbed hebben.