Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
product
testimonials
team
tips tegen nachtzweten
  • Slapen
  • by Redactie
  • 12 augustus 2020
  • 1

Eerder schreven we al eens over de oorzaken van nachtzweten. Maar wat kun je doen om nachtelijk zweten te tegen te gaan? Wij hebben 20 tips voor je op een rijtje gezet!

Dit kun je doen tegen nachtelijk zweten

1. Verlaag je stressniveau

Als je last hebt van angst en/of stress, komt er adrenaline vrij. Daardoor gaan zowel je hartslag als je bloeddruk omhoog; en dat verhoogt de kans op nachtelijk zweten. Met bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, mediteren en yoga kun je een heel eind komen, maar uiteindelijk moet je ook de oorzaak van je probleem aanpakken.

2. Ga lekker sporten

Sporten helpt om de afvalstoffen in je lijf af te voeren op de meest efficiënte manier: door te zweten. Het kan goed zijn dat je, als je overdag een intensieve workout hebt gedaan, minder last hebt van nachtzweten.

3. Neem de tijd om ’s avonds tot rust te komen

Een goede nachtrust begint bij een ontspannen avondritueel. Dit is belangrijk om jezelf zowel geestelijk als lichamelijk voor te bereiden op het moment dat je onder de wol kruipt. Dat tot rust komen gaat overigens een stuk makkelijker als je niet strak staat van de adrenaline. Als je last hebt van nachtelijk zweten (of andere slaapproblemen) kun je sporten voor bedtijd beter vermijden; doe dit liever eerder op de dag.

4. Eet bewust

Als je iets heel pittigs eet, dan kan het zweet je letterlijk uitbreken. Het ligt dan ook voor de hand om het eten van sterk gekruide of pittige maaltijden en snacks te vermijden als je last hebt van nachtelijk zweten.

5. Voeg natuurlijke voeding/supplementen toe aan je dieet

Er zijn verschillende natuurlijke voedingsmiddelen en supplementen die worden aanbevolen bij nachtzweten, waaronder soja, lijnzaad en sleutelbloem. Het kan in elk geval geen kwaad om het gewoon eens te proberen.

6. Neem je vitaminen

Extra vitamine B en E nemen zou nachtzweten helpen verminderen, met name wanneer de oorzaak ligt bij een hormonale onbalans.

7. Beperk cafeïne, nicotine en alcohol

Alles dat als stimulerend middel wordt beschouwd, kan nachtzweten verergeren. Probeer daarom het gebruik van cafeïne, nicotine en alcohol zoveel mogelijk te beperken of indien mogelijk helemaal te vermijden.

8. Verdeel je vochtinname

Hoe vervelend die nachtelijke transpiratie ook kan zijn, zweten heeft natuurlijk wel een functie: het voorkomt dat je oververhit raakt. Je moet dus wel zorgen dat je al dat vocht weer aanvult. Maar niet  ’s avonds nog even anderhalve liter water naar binnen gieten – probeer je vochtinname zoveel mogelijk over de dag te verspreiden.

9. Koel je slaapkamer

Een goed geventileerde slaapkamer met een temperatuur van maximaal 17 graden biedt de beste omstandigheden voor een goede nachtrust.

10. Probeer een ventilator

Een ventilator in de slaapkamer is niet voor iedereen weggelegd, maar het is wel het proberen waard. Richt de ventilator liever niet direct op je hoofd, maar positioneer hem ter hoogte van je matras en test welke positie voor jou het prettigst is. Er zijn ook hybride ventilatoren verkrijgbaar die tevens dienen als luchtzuiveraars, evenals speciale bedventilatoren die zorgen voor een optimale circulatie van lucht tussen de lakens in plaats van daarboven.

11. Neem een lauwe douche

Het is misschien verleidelijk om koud te douchen, maar in feite werkt dit alleen averechts. Je lichaam gaat dan namelijk automatisch aan de slag om op te warmen. Het gevolg: je ligt alsnog zwetend in bed. Je kunt ’s avonds dan ook beter een lauwe douche nemen.

12. Wees geen heethoofd

Heb je last van een warm kussen en volstaat het niet om dit af en toe even om te draaien? Dan is het zeker de moeite waard om een hoofdkussen aan te schaffen dat goed ademt en optimaal in staat is om vocht af te voeren. Denk bijvoorbeeld aan een CoolTouch gel hoofdkussen.

13. Hou een cool pack achter de hand

Wie (nog) geen speciaal kussen heeft, kan een cool pack onder zijn of haar kussen leggen. Deze simpele life-hack kan helpen om je hoofd en nek koel te houden.

14. Schaf een goede matras en matrashoes aan

Een slecht ventilerend matras staat garant voor een broeierig bed. Kies daarom een matras met goede ademende en vochtregulerende eigenschappen. Onze Breezzz matrashoezen vormen een ventilerende laag op je matras en zorgen ervoor dat je matras consistent koel aanvoelt.

15. Koop eens een nieuw dekbedovertrek

Hoogwaardig katoen en bamboe zijn beide natuurlijke, goed ademende vezels die koel aanvoelen op de huid en vocht snel laten verdampen. Kijk ook eens naar speciale temperatuur regulerende dekbedovertrekken. Nieuw beddenlinnen is sowieso altijd fijn!

16. Haal op warme nachten je dekbed uit het dekbedovertrek

Als het op benauwde zomernachten echt te warm voor je is, kun je eventueel je dekbed uit je dekbedovertrek halen zodat je alleen onder het dekbedovertrek slaapt.

17. Vermijd synthetische kleding

Synthetisch beddengoed is een no-go voor nachtzweters – maar dat geldt ook voor synthetische nachtkleding. Kies in plaats daarvan voor nachtkleding van natuurlijke materialen. Die ademen beter, drogen sneller en maken het makkelijker om je lichaamstemperatuur te reguleren. Dit geldt overigens ook voor je ondergoed! Katoenen ondergoed is nog altijd het beste.

18. Slaap onder je eigen dekbed

Mensen hebben een lichaamstemperatuur van ongeveer 37 graden. Dus als je samen slaapt, heb je het sowieso warmer dan wanneer je in je eentje in bed ligt! Als je niet bereid bent om apart te slapen vanwege je nachtelijke zweetsessies, zorg dan op zijn minst dat jullie allebei een eigen dekbed hebben.

19. Overweeg acupunctuur

Alternatieve geneeswijzen zullen wellicht niet iedereen aanspreken. Maar als je nachtelijke zweetsessies echt problematisch zijn en je slaap belemmeren dan is het wel het proberen waard. Informeer bijvoorbeeld eens naar de mogelijkheden van acupunctuur. Veel vrouwen die last hebben van overgangsklachten blijken hier ook baat bij te hebben.

20. Vraag advies aan je huisarts

De meeste gevallen van nachtzweten zijn vrij onschuldig. Maar als nachtzweten in jouw geval het gevolg is van een onderliggend medisch probleem, is het behandelen daarvan de beste manier om je symptomen te verlichten. Maak een afspraak met je huisarts om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.