Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
Tips tegen nekpijn
  • 749

Heel veel mensen hebben geregeld last van nekpijn of een stijve nek. Deze klachten worden meestal veroorzaakt doordat bepaalde spieren in de loop der tijd verzwakt zij geraakt door een slechte houding of verkeerd gebruik. Wij hebben een aantal tips tegen nekpijn voor je op een rijtje gezet.

1. Creëer een ergonomische werkplek

Veel mensen werken tegenwoordig acht uur per dag (of langer) achter de computer. Dit kan uiteenlopende klachten veroorzaken, waaronder nekpijn of een stijve nek. Door het creëren van een ergonomische werkplek kun je deze klachten echter prima voorkomen. Dat betekent dat je een in hoogte verstelbaar bureau en een goede bureaustoel nodig hebt, en een beeldscherm dat op ooghoogte kan worden ingesteld.

2. Neem de juiste werkhouding aan

Een ergonomische werkplek maakt het makkelijker om de juiste werkhouding aan te nemen. Zorg dat je in een comfortabele positie zit, met een rechte rug, je voeten plat op de grond en je boven- en onderbenen in een hoek van negentig graden. Let er ook op dat je elke 20 minuten minimaal 20 seconden wegkijkt van je beeldscherm. Als je het lastig vindt jezelf hieraan te herinneren, kun je een alarm instellen of gebruik maken van een app die je een seintje geeft.

3. Blijf in beweging

Hoe ergonomisch verantwoord je werkplek ook is, het is nooit goed om de hele dag lang in dezelfde houding te zitten. Zorg er daarom voor dat je minimaal één keer per uur even uit je stoel komt om te bewegen. Een van de beste tips tegen nekpijn is regelmatig even stoppen met waar je mee bezig bent, uit te stoel komen, een stukje lopen en even rekken en strekken.

4. Neem regelmatig de tijd om te rekken en strekken

Ook als je in je bureaustoel zit kun je tussendoor wat oefeningetjes doen om stijve en verkrampte nekspieren te voorkomen:

  • Rol je schouders tien keer naar achteren en naar beneden;
  • Druk je schouderbladen tien keer naar elkaar toe;
  • Breng je oor naar je schouder, tien keer aan elke kant;
  • Draai je hoofd langzaam beide kanten op.

Je kunt dit soort oefeningen altijd en overal uitvoeren, dus je hebt geen excuus om ze niet te doen!

5. Laat je ogen jaarlijks checken

Je hebt het zelf vaak niet door als je ogen achteruitgaan. Maar een slechter wordend zicht heeft een grote invloed op de manier waarop je achter je computer zit. Zo kun je ongemerkt gaan turen, je nek vooruitsteken en je schouders laten hangen. Laat daarom je ogen elk jaar controleren door een opticien. 

6. Wees kritisch op je eigen smartphone gebruik

Constant naar je smartphone kijken is zeer belastend voor je nekspieren. Zorg dat je bewust bent van je eigen smartphone gebruik en probeer het waar mogelijk te beperken. In de periodes dat je wel je smartphone in je handen hebt, kun je deze het beste op oogniveau houden zodat je niet te lang naar beneden kijkt.

7. Gebruik een headset als je veel moet bellen

Moet je vaak of lang bellen? Dan heb je waarschijnlijk ongemerkt de neiging om je hoofd schuin te houden of de telefoon tussen je oor en je schouder te klemmen. Door gebruik te maken van een headset voorkom je dat je last krijgt van nekpijn door verkeerd gebruik van je telefoon.

8. Gebruik een rugtas

Vermijdt het dragen van schoudertassen en andere tassen die je aan één kant van je lichaam draagt. Dit geldt dus ook voor aktetassen en koffers. Zeker als ze zwaar zijn (bijvoorbeeld omdat je je laptop dagelijks meeneemt) kan het gewicht je nek ernstig belasten. Probeer het gewicht van je tas zoveel mogelijk te reduceren en overweeg de aanschaf van een degelijke rugtas die het gewicht gelijkmatig over beide schouders verdeeld. 

9. Zorg voor goede slaaphouding

Als je geregeld ’s ochtends wakker wordt met een stijve of pijnlijke nek, dan ligt de oorzaak waarschijnlijk bij je slaapgewoontes. Vooral de houding waarin je slaapt is belangrijk om nekpijn te voorkomen. Wist je bijvoorbeeld dat slapen op je zij of op je rug een stuk minder belastend voor je nek is dan slapen op je buik? Slapen op de buik wordt dan ook vaak afgeraden. Het belangrijkste is dat je wervelkolom op een natuurlijke manier is uitgelijnd.

10. Probeer een nieuw kussen

Als je eenmaal weet wat je primaire slaaphouding is, kun je op basis daarvan een geschikt kussen aanschaffen. Als je bijvoorbeeld (een groot deel van de nacht) op je zij slaapt, dan is een kussen met nekondersteuning geen overbodige luxe. Het kan ook de moeite waard zijn om een gezondheidskussen op maat te bestellen. Behalve een goed kussen heb je ook een goed matras nodig. Door de juiste combinatie van kussen en matras kan een optimale slaaphouding worden gerealiseerd.