Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
Tips tegen nekpijn
  • 386

Heel veel mensen hebben geregeld last van nekpijn of een stijve nek. Deze klachten worden meestal veroorzaakt doordat bepaalde spieren in de loop der tijd verzwakt zij geraakt door een slechte houding of verkeerd gebruik. Wij hebben een aantal tips tegen nekpijn voor je op een rijtje gezet.

 #1. Creëer een ergonomische werkplek en werkhouding

Veel mensen werken tegenwoordig acht uur per dag (of langer) achter de computer. Dit kan uiteenlopende klachten veroorzaken, waaronder nekpijn of een stijve nek. Door het creëren van een ergonomische werkplek kun je deze klachten echter prima voorkomen. Dat betekent dat je een in hoogte verstelbaar bureau en een goede bureaustoel nodig hebt, en een beeldscherm dat op ooghoogte kan worden ingesteld. Een ergonomische werkplek maakt het makkelijker om de juiste werkhouding aan te nemen. Zorg dat je op een comfortabele positie zit, met een rechte rug, je voeten plat op de grond en je boven- en onderbenen in een hoek van negentig graden. Let er ook op dat je minimaal één keer per uur even uit je stoel komt om te bewegen.

 #2. Wees kritisch op je eigen smartphone gebruik

Constant naar je smartphone kijken is zeer belastend voor je nekspieren. Zorg dat je bewust bent van je eigen smartphone gebruik en probeer het waar mogelijk te beperken. In de periodes dat je wel je smartphone in je handen hebt, kun je deze het beste op oogniveau houden zodat je niet te lang naar beneden kijkt. Moet je vaak of lang bellen? Dan kun je het beste gebruik maken van oordopjes of een koptelefoon.

 #3. Neem regelmatig de tijd om te rekken en strekken

Een van de beste tips tegen nekpijn is regelmatig even stoppen met waar je mee bezig neemt en een paar minuten rekken en strekken:

  • Rol je schouders tien keer naar achteren en naar beneden;
  • Druk je schouderbladen tien keer naar elkaar toe;
  • Breng je oor naar je schouder, tien keer aan elke kant;
  • Draai je hoofd langzaam beide kanten op.

Je kunt dit soort oefeningen altijd en overal uitvoeren, dus je hebt geen excuus om ze niet te doen!

 #4. Zorg voor goede slaappositie

Als je geregeld ’s ochtends wakker wordt met een stijve of pijnlijke nek, dan ligt de oorzaak waarschijnlijk bij je slaapgewoontes. Vooral de positie waarin je slaapt is belangrijk om nekpijn te voorkomen. Wist je bijvoorbeeld dat slapen op je zij of op je rug een stuk minder belastend voor je nek is dan slapen op je buik? Slapen op de buik wordt dan ook vaak afgeraden. Ook bij de aanschaf van een hoofdkussen is het belangrijk om rekening te houden met je slaappositie. Zeker als je (een groot deel van de nacht) op je zij slaapt, is een kussen met nekondersteuning geen overbodige luxe. Het kan ook de moeite waard zijn om een gezondheidskussen op maat te bestellen. Op die manier kan een optimale slaaphouding worden gerealiseerd.