Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
testimonials
team
snoring
  • Snurken
  • by Redactie
  • 23 september 2020
  • 158

Snurken is vervelend, niet alleen voor je omgeving maar ook voor jezelf. Snurken heeft namelijk een negatieve impact op de kwaliteit van je slaap. Dit kan op den duur leiden tot chronische vermoeidheid. Gelukkig is er iets aan te doen; wij hebben 10 tips tegen snurken op een rijtje gezet! 

1. Voorkom dat je op je rug slaapt

De meeste snurkers snurken eigenlijk alleen als ze op hun rug slapen. Tijd dus om je slaappositie te veranderen! Een zijligging is het beste. Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je ’s nachts weer op je rug rolt. Een bekende truc is om een tennisbal in de rug van je pyjama te naaien Om een goede en comfortabele zijligging te waarborgen is een body pillow of kniekussen een aanrader. 

2. Schaf een hoofdkussen tegen snurken aan

Snurken kun je in veel gevallen voorkomen of verminderen door een ander hoofdkussen aan te schaffen. Uiteraard kun je bij ons terecht voor het beste kussen tegen snurken. 

3. Track je eigen snurkgedrag

Als je weet wanneer en hoe je precies snurkt, is het een stuk makkelijker om de oorzaak of oorzaken te achterhalen. Met apps zoals SnoreLab kun je je eigen gesnurk meten en tracken. De app geeft ook suggesties om je snurkprobleem te verhelpen. 

4. Zorg voor een gezond gewicht

Natuurlijk, slanke mensen kunnen ook snurken! Maar als je bent aangekomen en bent gaan snurken terwijl je dat voorheen niet deed, dan weet je waar in jouw geval de oorzaak ligt. Afvallen door bewegen en gezond eten is dan zeker aan te raden. 

5. Plaats een luchtbevochtiger in je slaapkamer

Hoewel droge lucht waarschijnlijk niet de belangrijkste oorzaak van je gesnurk is, kan dit het wel degelijk verergeren. Een luchtbevochtiger in je slaapkamer zorgt dat de luchtvochtigheid op een gezond niveau blijft (rond de 50% is ideaal) en je keel ’s nachts minder snel uitdroogt. Zo wordt de kans dat je luidruchtige vibraties produceert een stuk kleiner. 

6. Drink geen alcohol

Mensen die normaal niet snurken, snurken wel na het drinken van alcohol. Dat komt doordat alcohol en andere verdovende middelen je spieren, inclusief die in je keel, laten verslappen. Hierdoor ontstaat een soort blokkade van de luchtwegen. Het gevolg: je gaat snurken. 

7. Vermijd slaapmiddelen

Slaappillen hebben net als alcohol een ontspannende werking op je spieren. Ze kunnen dus ook dezelfde negatieve effecten hebben op je slaap – hoe tegenstrijdig dat ook klinkt! Ook andere soorten medicatie, zoals lorazepam, diazepam en oxycodon, kunnen je gesnurk verergeren. Vraag bij twijfel over je medicatie advies aan je huisarts. 

8. Drink genoeg water

Dehydratie kan snurken verergeren. Zorg dus dat je voldoende vocht binnenkrijgt! Probeer vooral overdag veel water te drinken; ’s avonds de achterstand inhalen zorgt alleen maar dat je er ’s nachts uit moet om te plassen. 

9. Plak je mond af

Snurk je doordat je mond ’s nachts openvalt en kun je verder probleemloos door je neus ademen? Probeer dan eens je mond af te plakken met wat huidvriendelijke tape, zoals Leukopor. Dit klinkt misschien als een rigoureuze methode, maar het valt erg mee! Je mond afplakken schijnt overigens ook goed te zijn voor je gebit, omdat je speeksel dan efficiënter zijn werk kan doen.

10. Vraag advies aan je huisarts

Als je echt vaak en hevig snurkt, is het goed om even contact op te nemen met je huisarts. Die kan onderzoeken of er sprake is van een onderliggende aandoening die je gesnurk veroorzaakt of verergerd. Blijk dat niet het geval, dan heb je dat in elk geval uitgesloten.