Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
product
testimonials
team
tips tegen snurken
  • 1

Snurken is vervelend, niet alleen voor je omgeving maar ook voor jezelf. Snurken heeft namelijk een negatieve impact op de kwaliteit van je slaap. Dit kan op den duur leiden tot chronische vermoeidheid. Gelukkig is er iets aan te doen; wij hebben 20 tips tegen snurken op een rijtje gezet! 

Snurken is vervelend, niet alleen voor je omgeving maar ook voor jezelf. Snurken heeft namelijk een negatieve impact op de kwaliteit van je slaap. Dit kan op den duur leiden tot chronische vermoeidheid. Gelukkig is er iets aan te doen; wij hebben 30 tips tegen snurken op een rijtje gezet! 

 

  1. Voorkom dat je op je rug slaapt

De meeste snurkers snurken eigenlijk alleen als ze op hun rug slapen. Tijd dus om je slaappositie te veranderen! Een zijligging is het beste. Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je ’s nachts weer op je rug rolt. Een bekende truc is om een tennisbal in de rug van je pyjama te naaien

 

  1. Stabiliseer je zijligging

Om een goede en comfortabele zijligging te waarborgen is een body pillow of kniekussen een aanrader. Dit helpt ook te voorkomen dat je alsnog weer op je rug rolt.

 

  1. Verhoog het hoofdeinde van je bed

Als slapen op je zij in plaats van op je rug niet (voldoende) helpt, probeer dan eens om het hoofdeinde van je bed te verhogen. Als je een verstelbaar bed hebt is dat natuurlijk ideaal, maar een extra hoofdkussen kan ook werken.

 

  1. Schaf een hoofdkussen tegen snurken aan

Over hoofdkussens gesproken… snurken kun je in veel gevallen voorkomen of verminderen door een ander hoofdkussen aan te schaffen. Uiteraard kun je bij ons terecht voor het beste kussen tegen snurken. 

 

  1. Zorg voor een goed slaapritme

Elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaan helpt om een goed slaapritme te krijgen. En als je eenmaal een goed ritme hebt, ga je vaak vanzelf beter slapen. Dat is goed voor je stemming en je gezondheid en de kans dat je snurkt neemt dan ook af.

 

  1. Slaap voldoende

Het creëren van een goed slaapritme helpt niet alleen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren, maar ook om te zorgen dat je elke nacht genoeg slaapt. Dat is belangrijk, want te weinig slaap leidt tot vermoeidheid, concentratieproblemen… en ja, het kan ook je gesnurk verergeren!

 

  1. Track je eigen snurkgedrag

Als je weet wanneer en hoe je precies snurkt, is het een stuk makkelijker om de oorzaak of oorzaken te achterhalen. Met apps zoals SnoreLab kun je je eigen gesnurk meten en tracken. De app geeft ook suggesties om je snurkprobleem te verhelpen. 

 

  1. Zorg voor een gezond gewicht

Natuurlijk, slanke mensen kunnen ook snurken! Maar als je bent aangekomen en bent gaan snurken terwijl je dat voorheen niet deed, dan weet je waar in jouw geval de oorzaak ligt. Afvallen door onder andere gezonder te eten is dan zeker aan te raden. 

 

  1. Eet ’s avonds niet te zwaar

Als je lijf nog druk bezig is om een zware maaltijd te verteren, is dat niet bevorderlijk voor de slaap. Je slaapt een stuk rustiger als je ’s avonds wat lichter eet.

 

  1. Beweeg voldoende

Regelmatig sporten helpt ook om een gezond gewicht te behouden én het verbetert je slaap. Dat gezegd zijn intensieve workouts in de (late) avonduren niet aan te raden; de adrenaline die je dan aanmaakt kan je ’s nachts wakker houden.

 

  1. Probeer pranayama

Pranayama is een yoga-oefening waarmee je kunt leren om je ademhaling beter te controleren. Dit helpt je onder andere om mentaal en fysiek te ontspannen. Pranayama wordt ook vaak toegepast als hulpmiddel bij slaapstoornissen, zoals slaapapneu en snurken. Op YouTube zijn volop instructiefilmpjes te vinden om te oefenen!

 

  1. Plaats een luchtbevochtiger in je slaapkamer

Hoewel droge lucht waarschijnlijk niet de belangrijkste oorzaak van je gesnurk is, kan dit het wel degelijk verergeren. Een luchtbevochtiger in je slaapkamer zorgt dat de luchtvochtigheid op een gezond niveau blijft (rond de 50% is ideaal) en je keel ’s nachts minder snel uitdroogt. Zo wordt de kans dat je luidruchtige vibraties produceert een stuk kleiner. 

 

  1. Drink genoeg water

Dehydratie kan snurken verergeren. Zorg dus dat je voldoende vocht binnenkrijgt! Probeer vooral overdag veel water te drinken; ’s avonds de achterstand inhalen zorgt alleen maar dat je er ’s nachts uit moet om te plassen. Denk er ook aan dat koffie een vochtafdrijvende werking heeft; voor elke kop koffie die je drinkt moet je minimaal één glas water drinken om dat effect te compenseren.

 

  1. Neem een stoombad.

Een goede manier om je luchtwegen te openen voor je gaat slapen is door een stoombad te nemen. Dat kan ook door een grote kom met heet water te vullen, je hoofd erboven te hangen en een handdoek over je hoofd te draperen. Blijf gedurende 5 tot 10 minuten boven het hete water hangen, terwijl je diep in en uit ademt.

 

  1. Experimenteer met essentiële oliën

Stomen is nog effectiever als je paar druppels essentiële olie aan het water toevoegt; tea tree, pepermunt of eucalyptus werken hiervoor het beste.

 

  1. Neem je voeding onder de loep

Bepaalde soorten voeding, waaronder zuivelproducten, kunnen zorgen voor slijmvorming in je keel. Daardoor is er minder ruimte voor de lucht om te passeren, waardoor de kans op snurken toeneemt.

Het kan het proberen waard zijn om je melkproducten te vervangen door bijvoorbeeld havermelk, rijstmelk of amandelmelk.

 

  1. Neem extra vitamine C

Als je verkouden bent snurk je meer. Een gezond dieet helpt om te voorkomen dat je ziek wordt, maar om je immuunsysteem een extra boost te geven is het nemen van een vitamine C supplement zeker een aanrader.

 

  1. Drink geen alcohol

Mensen die normaal niet snurken, snurken vaak wel na het drinken van alcohol. Dat komt doordat alcohol en andere verdovende middelen je spieren, inclusief die in je keel, laten verslappen. Hierdoor ontstaat een soort blokkade van de luchtwegen. Het gevolg: je gaat snurken.

 

  1. Rook niet

Roken irriteert de luchtwegen en de slijmvliezen in je neus en keel. Stoppen met roken is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het biedt natuurlijk nog veel meer gezondheidsvoordelen.

 

  1. Vermijd slaapmiddelen

Slaappillen hebben net als alcohol een ontspannende werking op je spieren. Ze kunnen dus ook dezelfde negatieve effecten hebben op je slaap – hoe tegenstrijdig dat ook klinkt!

 

  1. Check je medicatie

Naast slaapmiddelen kunnen ook andere soorten medicatie, zoals lorazepam, diazepam en oxycodon, kunnen je gesnurk verergeren. Vraag bij twijfel over je medicatie advies aan je huisarts. 

 

  1. Ontdoe je van allergenen

Wie allergisch is voor huisstofmijt, weet dat een schone, stofvrije slaapkamer van essentieel belang is voor een goede nachtrust. Maar ook andere allergieën kunnen een verstopte neus veroorzaken, en zorgen daarom voor een verhoogde kans op snurken. Heb je het vermoeden dat je ergens allergisch voor bent, vraag dan een test aan bij je huisarts. Zo kun je wellicht niet alleen je snotneus maar ook je snurkprobleem oplossen!

 

  1. Behandel nasale congestie of obstructie

Als je last hebt van allergieën of je simpelweg verkouden bent, dan adem je vanzelfsprekend niet zo makkelijk door je neus. Daardoor ga je automatisch door je mond ademen, waardoor de kans dat je gaat snurken stijgt. Probeer een neti pot of een neusspray die je neus vrij maakt, zodat je weer makkelijker door je neus kunt ademen.

 

  1. Probeer hulpmiddelen om makkelijker door je neus te ademen…

Heb je geen verstopte neus maar adem je toch minder makkelijk door je neus dan de gemiddelde mens? Dat kan heel goed, je bent echt de enige niet. Er zijn allerlei hulpmiddeltjes op de markt, zoals neusstrips, neusclips en neusspreiders, die ontworpen zijn om het ademen door je neus te vergemakkelijken. Of ze echt werken weten we niet, maar het kan geen kwaad om het eens te proberen.

 

  1. …een anti-snurk bitje…

Een anti-snurk bitje, ook wel een snurkbeugel genoemd, is speciaal ontwikkeld om ’s nachts te dragen; dit hulpmiddel voorkomt dat je onderkaak tijdens je slaap naar achteren zakt, wat kan helpen om snurken te voorkomen.

 

  1. …of een anti-snurk spray

Anti-snurk sprays zijn verkrijgbaar als keelspray en als neusspray. Beide werken op een andere manier om snurken tegen te gaan: keelspray smeert de keel en gaat trillingen tegen, terwijl neussprays helpen om overtollig slijm in de neusholtes af te voeren. Hou er wel rekening mee dat de werking van dit soort sprays vaak van korte duur is.

 

  1. Plak je mond af

Snurk je doordat je mond ’s nachts openvalt en kun je verder probleemloos door je neus ademen? Probeer dan eens je mond af te plakken met wat huidvriendelijke tape, zoals Leukopor. Dit klinkt misschien als een rigoureuze methode, maar het valt erg mee! Je mond afplakken schijnt overigens ook goed te zijn voor je gebit, omdat je speeksel dan efficiënter zijn werk kan doen.

 

  1. Zing!

Veel mensen snurken doordat de spieren in hun tong en keel (te) ontspannen zijn. Maar deze spieren kun je trainen! Een van de makkelijkste manieren om dat te doen is door te zingen, dus geef vooral een concert onder de douche of in de auto. Wie weet blijk je wel een natuurtalent!

 

  1. Train je tong- en keelspieren

De oefeningen die zangers en zangeressen vaak doen om hun stembanden te trainen of zich op te warmen, trainen ook je tong- en keelspieren. Het is dus zeker de moeite waard om dat eens uit te proberen. Een vocal coach is natuurlijk fantastisch, maar als dit voor jou niet tot de mogelijkheden behoort kun je ook gewoon online naar filmpjes zoeken voor dit soort oefeningen.

 

  1. Vraag advies aan je huisarts

Als je echt vaak en hevig snurkt, is het goed om even contact op te nemen met je huisarts. Die kan onderzoeken of er sprake is van een onderliggende aandoening die je gesnurk veroorzaakt of verergerd. Blijk dat niet het geval, dan heb je dat in elk geval uitgesloten.